Logga InLogin aa+

Håll Ctrl-tangenten (Cmd-tangenten för Mac).
Tryck på + för att förstora eller - att krympa.

meny Menu
Home  > FAQ

FAQ Triaba - Frågor & Svar på de vanligaste frågor som panelmedlemmar ställer.

Frågor & Svar på de vanligaste frågor som panelmedlemmar ställer.

1. Hur blir jag medlem i Triaba-panelen?

Du kan bli medlem genom att fylla i formuläret här. Medlemskapet är gratis och du kan när som helst avsluta ditt medlemskap i panelen. Du måste vara 15 år (fylla det året du söker medlemskap) eller äldre för att kunna delta i undersökningarna.

2. Måste jag vara bosatt i Sverige för att vara medlem i Triaba panel?

Ja, men vi har också paneler för marknadsundersökningar i Norge, Sverige, Danmark, USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Finland, Indien, Sydafrika, Australien, Spanien och Nederländerna. Vi startar upp nya paneler med jämna mellanrum. Så håll koll i framtiden om ditt land kommer med.

3. Hur får jag mitt användarnamn/lösenord?

Du kan få dina inloggningsuppgifter genom att gå in på sidan inloggning och fylla i din email adress och skicka in den till cint. Då skickas dina inloggningsuppgifter till din e-mail.

4. Hur ändrar jag min e-mail adress?

Du kan skicka ett e-mail till support(at)triaba.com med din gamla och nya e-mail adress. Skicka även med ditt postnummer (ex 93692), så vi kan vara säker på din identitet.

5. Hur ändrar jag mina personliga upplysningar?

Du kan ändra dina personliga uppgifter genom att logga in på mina sidor. Uppgifterna du fyller i används för att ta reda på vilka undersökningar som ska skickas till dig och vilket konto pengarna du tjänar ska till. Klicka på inloggning för att logga in.

6. Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap i panelen. Detta gör du genom att logga in på din sida och gå till avregistrera.

7. Jag skulle logga in på mitt konto hos Triaba, men jag blev istället inloggad på ett konto hos en annan panel. Hur är det möjligt?

Triaba panel är medlem hos Cint OpinionHub och är du medlem hos andra paneler så kan du logga in på dessa paneler från våran sida. Du måste därför vara noga med dina användaruppgifter för att logga in på rätt panel.

8. Hur ser jag saldot på mitt konto? Hur gör jag sen för att använda pengarna jag har tjänat ihop?

Du ser hur mycket pengar du har samlat ihop till genom att gå in på mina sidor och klicka på ”mitt saldo”. Där kan du se ditt saldo och ersättnings historia

9. Hur mycket pengar tjänar jag på en undersökning?

Ersättningen beror på hur långa undersökningarna är. Beloppet kan variera från 1 kr till 40 kr. Vanligtvis får du betalt mellan 5-15 kr per undersökning, men både korta och långa undersökningar skickas ut med jämna mellanrum.

10. Hur får jag utbetalt pengarna jag har tjänat ihop?

Logga in på dina sidor och tryck på länken ”mitt saldo”. Följ anvisningarna som kommer upp. Det finns olika alternativ. - Paypal. Läs mer på deras hemsida https://www.paypal.com Det är viktigt att du använder samma e-mail adress hos Triaba panelen och Paypal. Har du redan ett paypal konto, kan du lägga till flera e-mail adresser när du loggar in hos paypal. När du mottagit ett e-mail från paypal om att du har fått pengar från oss måte du logga in hos paypal och acceptera inbetalningen. - Ett presentkort från Presentkorttorget. Mer infromation hittar du på presentkorttorget.se Med SuperPresentkortet har du möjlighet att handla bl.a. kläder, skor, musik, filmer, smycken, sportartiklar, elektronik, möbler och resor hos Sveriges mest kända företagskedjor. Exempel på anslutna företag är H&M, Åhlens, Vero Moda, Siba, JC, Jysk, Mio, Bianco Footwear, Stadium, CDON, Dressman, Ur&Penn, Gymgrossisten och Travellink.

11. Mina pengar kommer inte in på mitt konto – varför?

Från det ögonblicket du beställer utbetalning från ditt konto till paypal eller superpresentkort kan det ta ett tag innan utbetalningen sker. Detta kan bero på att utbetalningen väntar på att bli registrerad. Du kan däremot se status på din utbetalning på dina sidor. Det brukar inte ta mer än 5 arbetsdagar från att du har bett om utbetalningen till att pengarna kommer till ditt paypal konto eller att du får ditt presentkort.

12. Hur kan jag använda mina pengar som jag har tjänat ihop? Kan jag handla med dom på internet?

För att använda paypal måste du vara 18 år. Du kan läsa mer om transaktioner på deras hemsida paypal.com. Ja, du kan handla på Internetaffärer. NB! Du kan også overføre pengene til din egen konto i alle svenske banker.

13. Hur många undersökningar kommer ni skicka till mig?

Antalet undersökningar vi skickar till dig kan variera från 1-6 per månad. Antalet beror också på vilka upplysningar du har angett om dig själv. Vissa undersökningar är för en speciell målgrupp, tex män. Det flesta panelmedlemmar får 3 undersökningar i månaden. Du kan logga in på din sida för att fylla i hur många undersökningar du önskar ta emot. Har du inte gjort det så får du automatiskt 1 undersökning i månaden. Dom som har önskat fler undersökningar i månaden prioriteras när undersökningarna skickas ut.

14. Hur svarar jag på undersökningarna?

Undersökningarna skickas till din e-mail. I e-mailet finns det en inbjudan och länk till undersökningen. Undersökningen öppnas i en ny sida.

15. När jag klickar på länken står det att undersökningen är stängd/avslutad. Vad beror det på?

Av erfarenhet vet vi att alla inte svarar på undersökningar som skickad ut. Därför skickar vi ut inbjudan till fler medlemmar än vad undersökningen kräver. Undersökningen avslutas när tillräckligt många svar har kommit in. Detta gör att andra panelmedlemmar inte kan svara på undersökningen. Därför gäller det att vara ute tidigt med att svara på undersökningarna.

16. Varför får jag inte svara på mer än ett par frågor? Hur fungerar er screening?

Enkla undersökningar är riktade mot en specifik målgrupp, tex bilister. Därför inleds undersökningarna med ett antal frågor för att se om du passar in i våran målgrupp. Om du inte passar in i målgruppen avslutas undersökningen. Ibland händer det att du blir sänd till nästa lediga undersökning. Ibland kan du uppleva att detta sker flera gånger innan det finns en undersökning som matchar din profil. Vi vet att detta kan upplevas som besvärligt, men hoppas du har förståelse för detta.

17. Problem med undersökningen?

De flesta undersökningar avslutas om du inte är aktiv på 10-15 minuter. Har du problem med undersökningen och upplever att du inte får betalt för undersökningar du gjort ta kontakt med Triaba panelen genom e-mail. ”Quota full” betyder att undersökningen för en bestämt grupp medlemmar är full. Detta får du besked om i början av undersökningen, eller efter du svarat på screening frågor. Ofta blir du sänd till nästa lediga undersökning efter detta.

18. Hur hanteras mina svar och personuppgifter?

Alla svar behandlas anonymt och kan inte spåras tillbaka till dig. Du är helt anonym i undersökningen och resultatet av undersökningen används i sammansatt form. Dina personliga uppgifter behandlas i likhet med personuppgiftslagen (PUL) och lämnas inte ut till någon extern källa

19. Är jag skattskyldig på pengarna jag får?

Nej. Enligt RSV (Riksskatteverket) behöver varken den betalande eller mottagande parten betala in någon skatt för summor som understiger 100 kr per utbetalningstillfälle. Därför betalar vi ut max 99 kr/gång, det underlättar både för Dig som mottagare av pengarna samt för oss som företag.

20. Jag fick ett felmeddelande på en undersökning!

Ett fel i en undersökning kan bero på flera olika orsaker. Det vanligaste orsakerna är: Cookies är inte tillagd på din dator. För att kunna svara på en undersökning måste den vara tillåten på din dator för att kunna lagra svaren. Är du inaktiv under en längre period i undersökningen så blir den automatiskt avslutad. Det är inte möjligt att starta om den eller få den skickad till sig igen.

21. Jag fick felmeddelandet: “You have returned to the system with an incorrect identification number or status code. (006-002)”.

Får du detta felmeddelande så var vänlig kontakta support på membersupport@cint.com eller support(at)triaba.com

22. Jag fick felmeddelandet: “Database connection error. Please contact the system administrator for assistance (007-004) and/or (001 - 001)”

Får du detta felmeddelande så var vänlig kontakta support på membersupport@cint.com eller support(at)triaba.com.

23. Jag fick felmeddelandet: “The system is currently experiencing a high amount of requests, please try again”

I detta fall så upplever systemet ett stort antal medlemmar som försöker svara samtidigt, försök igen sen.

24. Jag fick felmeddelandet: “You are attempting to enter Samplicio.us through an invalid entry link. We apologize for the inconvenience”.

Får du detta felmeddelande så var vänlig kontakta support på membersupport@cint.com eller support(at)triaba.com

25. Kan jag bjuda in andra till panelen också?

Ja, det uppskattar vi. Men inte via spam

26. Triaba panel på facebook – kan jag bli medlem?

Ja, självklart. Medlemmar på facebook kan varje månad vinna presentkort. För att delta måste du vara facebook medlem och har svarat på minst 1 undersökning den månaden.

27. Felmeddelandet Ogiltig e-postadress

Vanliga orsaker till att det här felmeddelandet visas

  • Det förekommer ett extra blanksteg mitt i användarnamnet eller e-postadressen.
    • Detta händer oftast när du försöker logga in med ditt namn i stället för användarnamnet/e-postadressen. 
  • Det förekommer fler än ett@-tecken.
  • Det förekommer ogiltiga tecken som parenteser, kolon, semikolon osv.
  • Du har angett@gmaileller@yahooav misstag i stället för@gmail.comeller@yahoo.com.

Uppdatera webbläsaren

Om du är säker på att användarnamnet eller e-postadressen har angetts korrekt testar du att uppdatera inloggningssidan i webbläsaren och anger användarnamnet eller e-postadressen på nytt.

Ändra sekretessinställningarna

Om du inte kan logga in på kontot testar du att ändra sekretessinställningarna.

Kontrollera webbläsaren

Om du har ställt in webbläsarens sekretessinställningar på High (Hög) lägger du till www.triaba.se och www.cint.com i webbläsarens lista över godkända webbplatser.

Här kan du läsa om hur du ändrar webbläsarens sekretessinställningar:

Leta efter säkerhetsprogram

Om du skyddar datorn med hjälp av en brandvägg, proxyserver eller ett antivirusprogram inaktiverar du programmet tillfälligt och testar att logga in på Triaba Konton.

Om det här åtgärdar problemet kan säkerhetsprogrammet ha hindrat dig från att använda Triaba-kontot. Kontakta supportcentret för programmet och fråga hur du använder programmet utan att blockera åtkomst till Triaba/Cint.

Aktivera och inaktivera cookies

Du måste aktivera cookies för att kunna använda Triaba-kontot. Om ett felmeddelande visas trots att du har aktiverat cookies i webbläsaren testar du att öppna ett nytt webbläsarfönster eller att stänga andra flikar i webbläsaren.

Om det inte hjälper testar du att rensa cacheminnet och ta bort cookies.

29. Så accepterar du cookies/kakor i din webbläsare

Leta upp din webbläsare nedan och följ instruktionerna.

Windows

Internet Explorer version 7 och 8
• Tryck på Verktygsmenyn / Tools överst i webbläsaren
• Välj Internetalternativ / Internet options från undermenyn
• Tryck på fliken Sekretess / Privacy
• Flytta skjutregeln under Inställningar till lämplig sekretessnivå. Om du flyttar reglaget längst ned tillåter du alla typer av cookies. Medan du flyttar skjutreglaget visas en beskrivning av de typer av cookies som blockeras eller tillåts vid just den sekretessnivån.
• Tryck på OK

Google Chrome

1. Klicka på ikonen för Chrome-menyn.
2. Välj Inställningar.
3. Nästan längst ned på sidan klicka du på Visa avancerade inställningar.
4. Klicka på Innehållsinställningar under Sekretess.
5. Aktivera och inaktivera cookies:

Du aktiverar cookies genom att välja Tillåt att lokala data sparas (rekommenderas).
Du inaktiverar cookies genom att välja Förhindra att webbplatser sparar några data.

Spara genom att klicka på Klar.

Mozilla

Firefox
• Tryck på Verktyg/ Tools-menyn överst i menyraden
• Välj Inställningar / Options från undermenyn.
• Välj Sekretess / Privacy
• Bläddra till "Använda anpassade inställningar för historiken" i rullisten för historik.
• Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar kakor / Accept cookies from sites
• Tryck på OK

Om du felsöker ett problem med kakor, kontrollera också att rutan för Tillåt tredjepartskakor är markerad.

Välj hur länge kakor ska lagras:

Behåll tills: de förfaller: Varje kaka kommer att tas bort när den uppnår förfallodagen som är bestämd av webbplatsen som skickat kakan.
Behåll tills: Firefox stängs: Alla kakor som lagras på datorn kommer att tas bort när Firefox stängs.
Behåll tills: fråga varje gång: Varje gång en webbplats vill skicka en kaka får du frågan om du vill tillåta den och hur länge den ska sparas.

Klicka på OK för att stänga InställningarfönstretKlicka på Stäng för att stänga InställningarfönstretStäng Inställningarfönstret

Mac

Safari 3
• Gå till menylisten, överst på skrivbordet, och tryck på Safari
• Välj Inställningar / Preferences från undermenyn
• (ett dialogfönster öppnas)
• Tryck på fliken Säkerhet / Security (hänglås)
• Gå till Acceptera cookies och markera Alltid / Allways
• Stäng dialogfönstret via röd knapp överst till vänster

Firefox
• Gå till menylisten, överst på skrivbordet, och tryck på Firefox
• Välj Inställningar / Preferences från undermenyn
• (ett dialogfönster öppnas)
• Välj Sekretess / Privacy
• Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar kakor / Accept cookies from sites
• Avsluta med OK

30. Vad är en kaka (cookie)?

En kaka är en fil med information som en del webbplatser använder för att lagra inställningar åt dig. När du besöker en webbplats som använder kakor kan platsen begära att få placera en eller flera kakor på din hårddisk.

När du sedan återvänder till webbplatsen kommer webbplatsen att skicka tillbaka de kakor som hör till den webbplatsen. Det här gör att webbplatsen kan visa information som är anpassad för just dig.

Kakor kan också lagra information om dig personligen. Denna information kan användas för att identifiera eller kontakta dig, såsom ditt namn, e-postadress, hemadress, adress till jobbet eller telefonnummer. En webbplats har dock bara tillgång till uppgifter som du har givit dom. En webbplats kan t.ex. inte se din e-postadress om du inte har valt att lämnat ut den. En webbplats kan inte heller komma åt annan information på din dator.

Dessa aktiviteter är normalt osynliga för dig och du får inte veta när en webbplats lagrar en kaka eller när webbplatsen skickar tillbaka kakan. Du kan dock om du vill ändra inställningarna så att du blir tillfrågad innan en kaka lagras. Du kan även begränsa kakors livslängd till den aktuella sessionen.

31. Rensa cacheminne och cookies

Så här rensar du cacheminnet och tar bort cookies

Google Chrome
 Läs anvisningarna som finns i Google Chromes hjälpcenter.

Windows Internet Explorer, Mozilla Firefox, Apples Safari och Opera
 Läs och följ anvisningarna i webbläsaren:

Mer information och alternativ

Vad händer när jag rensar cacheminnet och cookies? Tänk på att dina inställningar för olika webbplatser försvinner när du rensar cacheminnet och cookies. Nedan följer några exempel:

  • Om du har valt att en webbplats ska komma ihåg ditt användarnamn och lösenord raderas de uppgifterna ur webbläsarens minne när du rensar cacheminnet och tar bort cookies, så att du måste logga in igen.
  • Det kan ta lite längre tid att läsa in webbplatserna eftersom alla bilder och annat innehåll måste hämtas på nytt.